فراخوان های برگزیده

گروه خودرو - چند وقتی می‌شود که بحث نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور، در میان است و در رابطه با این موضوع چندین هزار دستگاه کامیون نیز وارد کشور شد که در بدو ورود در گمرکات کشور باقی ماند و به دست مصرف‌کننده نرسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره ناجی سلامی؛ کارشناس صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، درخصوص طرح پیشنهادی وزارت صمت و وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر نوسازی 167 هزار دستگاه از ناوگان تجاری کشور، طی پنج سال و از طریق تولیدات داخل، اظهار داشت: متأسفانه از زمان دولت آقای احمدی‌نژاد هیچ یک از طرح‌های نوسازی به نتیجه نرسیده و این طرح‌ها تنها به نفع سرمایه‌داران و نمایشگاهداران تمام می‌شود. هم‌اکنون نیز نمایشگاه ماشین‌های سنگین مملو از کامیون و کشنده است و سؤال اینجاست که اینها از کجا آمده‌اند. وی با تصریح اینکه قرار بود کامیون‌های فرسوده و فعال در جاده‌ها نوسازی شوند، اما کامیون‌های با طول عمر 50 سال هنوز در جاده‌ها تردد می‌کنند، افزود: حضور دلالان در طرح‌های نوسازی به قدری پُررنگ است که یک برگ سند را سه بار اسقاط می‌کنند در صورتی که آن کامیون وجود خارجی ندارد و در واقع شرایطی به وجود آورده‌اند که راننده قادر به اسقاط کامیون خود و واردات نیست. ضمن اینکه دستیابی به ارز صادراتی برای راننده غیرممکن بوده و ناچار به امرارمعاش با همان کامیون فرسوده است. این کارشناس صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه نوسازی ناوگان تجاری کشور تنها یک شعار است، اذعان داشت: چه طور ناوگان جاده‌ای، نوسازی شده که هنوز کامیون‌های 50 سال پیش در جاده‌ها تردد می‌کنند. نوسازی ناوگان حتی در صورت اجراء نیز از طریق کامیون‌های چینی بی‌کیفیت است که هم‌اکنون بیش از سه میلیارد قیمت دارند. سلامی؛ در پاسخ به اینکه اجرایی شدن طرح‌های نوسازی مستلزم چه اقداماتی است، گفت: در وهله اول باید کامیون فرسوده را از راننده به قیمت بازار بخرند. به عنوان مثال کامیونی که 50 سال عمر دارد با قیمت یک میلیارد در بازار معامله می‌شود اما هنگام اسقاط آن را 300 میلیون از راننده می‌خرند. در مراحل بعدی باید با ایجاد شرایط مناسب و اعطای تسهیلات مناسب و وام‌های کم‌بهره به راننده اجازه داد که خود برای واردات کامیون اقدام کند. این کارشناس صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه نوسازی ناوگان تجاری در قالب طرح اشتباه است و باید آن را با شرایط مناسب به راننده واگذار کرد، اظهار داشت: همان‌طور که پیدا بود واردات کامیون‌های اروپایی نه‌تنها قیمت‌ها را در بازار کاهش نداد، بلکه موجب افزایش قیمت کامیون شد. بنابراین نوسازی زمانی انجام می‌شود که کامیون فرسوده را به قیمت بازار از راننده بخرند و وام کم‌بهره در اختیار او قرار دهند تا راننده انگیزه کافی برای نوسازی داشته باشد نه اینکه شعارگونه بگویند وام می‌دهیم اما راننده را در پیچوخم نوسازی قرار دهند.